Hvordan balancerer du i livet?

Forebyg stress og skab overskud

Stress

Symptomer

Forløb

Er du træt og uoplagt, har du svært ved at sove, bliver du irritabel over små ting, oplever du oftere hovedpine, eller er du mere trist end blot en dårlig dag?

Måske er det stress du oplever. Alle kan blive ramt af stress, det er en tilstand, som du kan gøre noget ved. Stress opdeles i kortvarig og langvarig stress. Den kortvarige stress er gavnlig, den skærper vores sanser og gør os i stand til at handle hurtigt, når der er fare på færde. Vores krop bliver sat i alarm-beredskab, men den falder til ro igen, når faren er overstået.

Langvarig stress er skadelig for os. Hvis de faktorer der stresser os ikke ophører, men fortsætter i længere tid, vil vores krop være i konstant beredskab, og niveauet af hormonerne adrenalin og kortisol bliver højt. Det giver alvorlige stresssymptomer.

Vi vænner os desværre til at være stresset – af mange grunde. Derfor overser eller ignorerer vi kroppens signaler. Vi skal jo klare hverdagen. Når vi ikke trives i vores liv, og ikke får handlet derefter, så begynder stressen at blive alvorlig.

Symptomer på stress kan opdeles i 3 kategorier

Fysiske tegn:

– anspændt åndedræt
– hjertebanken
– hovedpine
– tinnitus
– svimmelhed
– knugen i maven
– uro i kroppen
– svækket immunsystem

Psykiske tegn:

– tristhed
– magtesløshed
– opgivenhed
– træthed
– hukommelsesbesvær
– nedsat koncentration

Adfærdsmæssige tegn:

– manglende lyst til at være social
– mere indadvendt
– oftere irritabel
– mere aggresiv
– letter til gråd
– søvnproblemer

Længerevarende og gentagne stress-perioder kan føre til depression og angst.

Ring hvis du er i tvivl om din tilstand af stress. Det kan være vigtigt at gå til lægen først for at udelukke alvorlige sygdomme.

Jeg arbejder både med mennesker, som ér gået ned med stress dvs. sygemeldt og dem som stadig er arbejdsaktive, men har brug for støtte og viden til stress-håndtering.

Stresscoaching består af samtaler, ca. 7-10 sessioner á ca. 1-1,5 times varighed. Vi afklarer og afgrænser de stressfaktorer, der er til stede i dit liv, om det er privat eller på job. Du får specifik viden om stress og lærer dine stresssignaler at kende.

I begyndelsen handler det om at hjælpe dig af med din stress og stoppe til-standen i at udvikle sig. Du får værktøjer og vi lægger en plan, som er skrædder-syet til dig og din situation. Dernæst gennemgår vi hvad der specifikt stresser dig, hvorfor og hvordan du kan forandre situationen. Vi kommer omkring prioriteringer og livsværdier, som er vigtige. Vi finder frem til, hvordan du skaber balance i hverdagen og hvordan du kan forebygge stress i fremtiden.

 

Book en tid

Stress

Er du træt og uoplagt, har du svært ved at sove, bliver du irritabel over små ting, oplever du oftere hovedpine, eller er du mere trist end blot en dårlig dag?

Måske er det stress du oplever. Alle kan blive ramt af stress, det er en tilstand, som du kan gøre noget ved. Stress opdeles i kortvarig og langvarig stress. Den kortvarige stress er gavnlig, den skærper vores sanser og gør os i stand til at handle hurtigt, når der er fare på færde. Vores krop bliver sat i alarm-beredskab, men den falder til ro igen, når faren er overstået.

Langvarig stress er skadelig for os. Hvis de faktorer der stresser os ikke ophører, men fortsætter i længere tid, vil vores krop være i konstant
beredskab, og niveauet af hormonerne adrenalin og kortisol bliver højt. Det giver alvorlige stress-symptomer.

Vi vænner os desværre til at være stresset – af mange grunde. Derfor overser eller ignorerer vi kroppens signaler. Vi skal jo klare hverdagen.
Når vi ikke trives i vores liv, og ikke får handlet derefter, begynder stressen at blive alvorlig.

Symptomer

Fysiske tegn:

– anspændt åndedræt
– hjertebanken
– hovedpine
– tinnitus
– svimmelhed
– knugen i maven
– uro i kroppen
– svækket immunsystem

Psykiske tegn:

– tristhed
– magtesløshed
– opgivenhed
– træthed
– hukommelsesbesvær
– nedsat koncentration

Adfærdsmæssige tegn:

– manglende lyst til at være social
– mere indadvendt
– oftere irritabel
– mere aggresiv
– letter til gråd
– søvnproblemer

Længerevarende og gentagne stressperioder kan føre til depression og angst.

Forløb

Ring hvis du er i tvivl om din tilstand af stress. Det kan være vigtigt at gå til lægen først for at udelukke alvorlige sygdomme.

Jeg arbejder både med mennesker, som ér gået ned med stress dvs. sygemeldt og dem som stadig er arbejdsaktive, men har brug for støtte og viden til stresshåndtering.

Stresscoaching består af samtaler, ca. 7-10 sessioner á ca. 1-1,5 times varighed. Vi afklarer og afgrænser de stress-faktorer, der er til stede i dit liv, om det er privat eller på job. Du får specifik viden om stress og lærer dine stresssignaler at kende.

I begyndelsen handler det om at hjælpe dig af med din stress og stoppe tilstanden i at udvikle sig. Du får værktøjer og vi lægger en plan, som er skræddersyet til dig og din situation. Dernæst gennemgår vi hvad der specifikt stresser dig, hvorfor og hvordan du kan forandre situationen. Vi kommer omkring prioriteringer og livsværdier, som er vigtige. Vi finder frem til, hvordan du skaber balance i hverdagen og hvordan du kan forebygge stress i fremtiden.

 

Book en tid